Tandlægeskræk og økonomi

Det er dyrt at gå til tandlægen

Mange vælger som sagt at droppe tandlægebesøgene, og grundene hertil er mange. Nogle, særligt unge og studerende, synes, det er en udgift, der konsekvensfrit kan undgås, hvis man udelader besøgene. På den måde kan der gå flere år imellem deres tandlægebesøg.

Denne holdning er meget normal, til trods for at der er en stor besparelse for unge under 26 år, der får et tilskud fra staten. Andre vælger tandlægebesøgene fra af gammel vane, hvor det anses for at være et unødvendigt onde og noget, der tager tid og kræver planlægning i forhold til arbejde og andre pligter og aktiviteter.

Tandlægeskræk – også for voksne mennesker

Desuden er der en relativt stor skare af mennesker, der som nævnt lider af tandlægeskræk og derfor bevidst undgår tandlægebesøgene. Det er dog på ingen måde konsekvensfrit at droppe sine tandlægebesøg – tværtimod kan det blive en dyr og smertefuld fornøjelse.  Der er nemlig mange grunde til, at man anbefaler at gå til tandlægen regelmæssigt og ikke udsætte eller helt undgå det.

I nogle perioder af livet har man kun brug for et rutinetjek en gang hvert andet år, mens man i andre perioder har brug for to eller flere rutinetjek om året. Det er forskellige faktorer, der er afgørende for, hvor ofte man bør se sin tandlæge.

I perioder, hvor man spiser sundt, motionerer og plejer sine tænder godt ved at opretholde en god tandhygiejne, børste sine tænder godt, bruge tandtråd jævnligt, og hvor der i øvrigt ikke er nogen bemærkninger i forbindelse med rutinebesøgene, vil det ikke være nødvendigt at komme til tjek oftere end hver 18.-24. måned.

Har tandlægen imidlertid nogle bemærkninger i forbindelse med besøgene, vil han eller hun anbefale regelmæssige besøg med kortere mellemrum. I dette tilfælde kan det blive både dyrt og smertefuldt at springe over et tjek. Skulle tandlægen have bemærket et begyndende hul eller blod fra tandkødet eller lignende, vil han eller hun formentlig anbefale, at det bliver tilset igen inden for 3-6 måneder.

Hvis man som patient vælger at sidde dette overhørigt, kan man risikere, at hullet udvikler sig, eller at man får tandkødsbetændelse eller får brug for en dyr og smertefuld rodbehandling. Dette kan i mange tilfælde undgås, hvis man passer sine tjek regelmæssigt. På den måde kan man undgå de store regninger og smertefulde timer i stolen – og slippe for at udvikle tandlægeskræk.